Projectontwikkelaar
Martijn Tielkes, operationeel directeur bij Pure Energie: “We leveren alleen groene energie, opgewekt in Nederland en wonnen hiermee acht keer de titel ‘Groenste energieleverancier van Nederland. Tegenwoordig wordt er in Nederland bijna alleen nog groene energie geleverd. Die uniciteit is inmiddels weg. Sinds 2016 leveren we echt van weiland tot stopcontact. We realiseren in Nederland duurzame energieprojecten zonder wind, met name op land en daken. Via ons leveringsbedrijf leveren we dit rechtstreeks aan eindgebruikers. We willen niet alleen duurzame energie leveren, maar ook een duurzaam bedrijf zijn.”
Energie balanceren
“De energietransitie is in een flinke stroomversnelling gekomen. We zullen als energieleveranciers andere oplossingen moeten gaan bieden. We willen onze klanten ontzorgen bij het slim balanceren van hun energie, dus balans brengen in wat ze verbruiken en terugleveren. We werken aan een slimme oplossing, zodat klanten niet zelf hoeven na te denken over welke apparaten op welk moment het beste aan kunnen. “
Automatisering
“Pure Energie wordt steeds meer een IT-bedrijf. Los van het slim balanceren van energie, zie je dit ook terug in de facturatie, de incasso en de debiteurenbewaking. We werkten vroeger met Exact Globe. Dit was prima voor ons als projectontwikkelaar, maar qua facturatie en real time inzicht was het een drama. Met begeleiding van Newminds werken we nu met Microsoft Dynamics 365 Business Central. Met deze ERP-oplossing hebben we beter overzicht en kunnen we korter op de financiën zitten. Denk aan statistische analyses van betaalgedrag om te kijken wat er werkt in een betalingstraject. Hoe beter je dit onder controle hebt, hoe beter je functioneert als energieleverancier.”
Centrale rol voor IT
“IT speelt binnen Pure Energie een centrale rol. Het verhandelen van energie, we noemen dit trading, is één en al IT. Je kunt je ook geen energieleverancier meer voorstellen zonder app. Onze ‘klantgelukmedewerkers’ moeten als ze een telefoontje binnenkrijgen ook direct inzicht hebben in de gegevens van de klant, inclusief eventuele betalingsachterstanden. Je eerste voorschot wordt berekend op basis van het verbruik van een aantal jaar eerder. Wanneer je zonnepanelen plaatst of van het gas af gaat, dan is die maandtermijn helemaal uit balans. Tegenwoordig kunnen we dit met slimme algoritmes maandelijks aanpassen. Zo krijgt de klant een veel beter beeld van het daadwerkelijke verbruik en kunnen wij veel beter een budgetadvies geven.”
Flexibele oplossing
“Het is allemaal IT tegenwoordig. We zijn straks echt een IT-bedrijf. Klanten willen zelf hun voorschot aanpassen of snel iets in kunnen zien, ze gaan niet meer bellen of schrijven. We zijn in contact gekomen met Newminds, omdat we flexibeler moesten worden. Minder risico op storing en de bulk van de facturen aankunnen. Het moest sneller, want het duurde allemaal veel te lang. Met het oude platform hadden we doorlooptijden van tien dagen. Dat werd allemaal heel krap en hoe meer klanten we kregen hoe langer die doorlooptijd werd.”
Groeiambities
“Het oude pakket paste niet langer bij onze groeiambities, dus zijn we gaan kijken naar wat een mogelijke vervanging zou kunnen zijn. We hebben verschillende partijen gesproken, maar de doorslag om voor Newminds te kiezen was toch de ‘met beide benen op de grond’-aanpak. Deze aanpak past gewoon bij onze Twentse nuchterheid.”
Efficiënter werken
“De oplossing waar we naar op zoek waren moest ook te combineren zijn met Ecedo, een SaaS-omgeving voor energieleveranciers. Wij waren voor Newminds een launching customer toen zij voor Ecedo een standaard connector bouwden.
Ze hebben bij ons ook het payment management proces ingericht. We werken nu veel efficiënter, dat zit alleen al in de doorlooptijden. Wanneer we in Ecedo een voorschotbatch startten, kon je vanaf dat moment geen voorschotten meer muteren. Dat viel niet uit te leggen aan een klant. Nu wordt het vrijwel direct verwerkt, dus klanten hebben hier geen last meer van en wij kunnen terwijl een batch loopt gewoon doorwerken. We hebben een concurrentievoordeel door efficiëntieverbetering. De CTS (Cost To Serve) is lager en dit kan voor onze klanten een prijsvoordeel opleveren.”
Betrouwbare partner
“De samenwerking met Newminds hierin was erg goed. Newminds heeft ons hier echt enorm bij geholpen, door de collega’s van onze financiële administratie mee te nemen in alle mogelijkheden en te laten zien hoe Business Central echt vóór hen kon werken. Ook weten ze bij Newminds precies wat er qua boekhoudkundig wel en niet mag en kan. Die kennis is onmisbaar. Het is ook fijn om te weten dat als er iets is, Newminds er voor ons is. De aanpak van Newminds heeft ervoor gezorgd dat we geen ernstige verstoringen hebben gehad. De issues die er waren werden meteen opgelost. Dit laat zien dat Newminds een betrouwbare partner is.”